петак, 6. март 2009.

Let nad Kotorom


Paragliding

Tvrdjava koja je vjekovima krasila Kotor, jos od doba Mlecana, sada je dobila jos jednu svrhu. Hrabri i iskusni paragidicari su sa vrha tvrdjave, svojim letjelicama, kruzili nebom iznad Kotora. Okupljeni na trgu od Oruzja su mogli uzivati u ovom sportu, a oni hrabriji su se mogli i oprobati.

Paragliding je rekreativni i takmicarski sport letjenja. Paraglider je slobodno - leteca letjelica koja se lansira sa nogama. Pilot sjedi u gnijezdu smjestenom ispod krila. Da bi smo saznali nesto vise o ovom sportu raspitali smo se kod profesionalnog paraglajdicara sa nasih prostora Milanom Zugicem.

Ovaj sport datira jos od davne 1954 godine kada je Walter Neumark osmislio letjelicu kojom ce se pilot moci sam lansirati trkom preko ivice provalije i moci sam da odredjuje svoj smjer kretanja i vecu preciznost sletanja.

Oprema


Opremu ove letjelice cine krilo ili "canopy" koji je poznat po svojoj aerodinamicnosti ili "parafoil". Ovakva krila sastoje se od dva lezaja koja su povezana na takav nacin da formiraju red celija. Ostavljajuci vecinu celija otvorenim na ivici nagiba, dolazeci vjetar odrzava otvorenost krila, ocuvavajuci tako njihovo prvobitno stanje. U nekim modernim paraglajderima, neke od celija su zatvorene da bi formilale bolji protok vazduha. Pilot je povezan sa krilom sa mnostvom konopa. Konopi su svrstani u dva snopa sa lijeve i desne strane pilota. Snopovi su povezani za pilota sa dva "carabiners". Krila paraglajdera imaju raspon od 20 do 35 metara i teze od 5 - 7 kilograma. Brzina koja se moze postici sa ovom letjelicom je od 20 - 60 km/h. Takodje pilot je opremljen sa padobranom, mskom za ronjenje, variometar za mjerenje brzine vjetra, radio,gps. Tezine pune opreme za paragliding
iznosi od 16 - 18 kilometara.

Kontrola

Kontrola paragidera je vrlo jednostavna. Kontrole koje pilot drzai u svakoj svajaj ruci nazivaju se "brakes" i one su povezane sa lijevom i desnom ivicom krila. "Brakes" se koriste da bi se uspostavila zeljena brzina, i skretanje u zeljenom pravcu.

Lansiranje

Kao i sa svim letjelicam, lansiranje i sletanje se radi uz vjetar.

Prednje lansiranje se radi kada je vjetar vrlo blag, pilot trci naprijed tako da bi se vazdusni pritisak generisao usled kretanja naprijed naduvavajuci krila.
Zadnje lansiranje se radi u slucajevima jakog vjetra gdje pilot stoji licem okrenutim vjetru , cineci da sam vjetar naduva krila.


Sletanje

Sletanje podrazumijeva dovodjenje u liniju paraglaidera uz vjetar, koristeci "brakes" da se smanji brzi prije samog dodira sa zemljom.

Veliki je broj paraglidera u svijetu, ali se vjeruje da Francuska ima najveci broj pilota oko 25000. Posle nje su Njemacka, Japan, austria sa oko 20000.

Takodje postoji i vise svjetskih rekorda u paraglidingu:
  • Najveca distanca - 461,6 kilometara - Frank Brown
  • Najveca distanca sa odredjenim ciljom - 368,9 kilometara - Aljaz Valic
  • Najveca dostignuta visina - 4526 metara - Robbie Whittall


Нема коментара:

Постави коментар